Divadelní slovníček
Jeviště
„Portál“ – orámování jeviště vytvářející efekt obrazu, které zakrývá technické vybavení na stranách jeviště
„Kukátkové“ – kukátkové jeviště je od hlediště odděleno Portálem a oponou
„Forbína“ – přední část jeviště před oponou, nejblíže divákům
„Orchestřiště“ – snížená část jeviště v místě Forbíny, kde hraje orchestr při představeních, všichni dobře slyšeli, ale nevadili ve výhledu
„Díra“ – pojmenování pro nevyužívané Orchestřiště
„Propadlo“ – malý otvor v podlaze jeviště, který umožňuje mizení nebo objevování předmětů a herců
„Šály“ – dlouhá látka z černého sametu visící po stranách jeviště
„Sukně“ – dlouhá látka zavěšená podélně nad jeviště, která zakrývá výhled na divadelní techniku
„Horizont“ – dlouhá látka, která zakrývá zadní část jeviště, umožňuje za ní procházení hercům a dotváří scénu
„Baletizol“ – koberec používaný zejména pro taneční a pohybová představení, k vyrovnání podlahy a protiskluzová
Technické vybavení
„Provaziště“ – prostor nad jevištěm s technickým vybavením, kam se vytahují tahy
„Tahy“ – mechanický nebo manuální soustava lan nad jevištěm sloužící ke změně scény pomocí dekorací a kulis
„Točna“ – velká kruhová deska v podlaze jeviště, která otáčí a dokáže tak přemísťovat i těžké kulisy
„Praktikábl“ – univerzální prvek připomínající stůl pro vytvoření několika úrovní jeviště, kompletně rozložitelný
„Stoly“ – velké desky, které se mohou vysunout nebo zasunout a tím měnit rozvržení jeviště nebo třeba Forbínu na Orchestřiště
Světla
Přední – „přední horní svícení“ je základní a nejpřirozenější osvětlení scény, „přední spodní svícení“ se používalo hlavně v historii a má nevýhodu velkých stínů, které vytváří za herci
Zadní – dodává scéně hloubku a odlišuje herce od pozadí
„Průvany“ – svícení ze stran (také „Ulice“)
„Sprcha“ – reflektor svítící na jeviště shora kolmo dolů
„Štych“ – divadelní světlomet, který slouží k vypíchnutí herce nebo místa na scéně (také „Boďák“)
„PAR“ – „parabolický aluminiový reflektor“ je nejběžnější světlomet
„Pracák“ – pracovní osvětlení jeviště při stavbě, bourání a zkoušení
„Vana“ – reflektor, který sám dokáže osvětlit velkou plochu
„Gobo“ – speciální typ filtrů obsahují konkrétní motiv nebo obrazec
„Baterie“ – soustava stejných světlometů na tahu nad jevištěm
Zkoušky
„Oprašovačka“ – zkouška kompletního představení, které se delší dobu nehrálo a je třeba si ji připomenout (často na začátku nové sezóny)
„Generálka“ – zpravidla poslední zkouška (nebo více) před premiérou, když se představení zkouší už ve finální podobě
„Svícená“ – první zkouška, kdy se nasvěcuje nové představení, často se provádí bez herců, jen se statisty
„Nasvěcování“ – svícená zkouška, kdy se světla připravují před reprízou
„Zvukovka“ – celá zkouška je podřízena přípravě a zkoušení zvuku, opakuje se před každým představením, kde hraje živá kapela apod.
„Technická“ – zkouška, na které se věnuje pozornost jen technickým částem hry: kdy hraje hudba, změny světel, přestavby, interakce herců s prostředím (akce a narážky pro techniku)
Představení
Premiéra – úplně první představení nově uvedené hry
Repríza – představení hry, která už se hraje po několikáté
Derniéra – poslední představení určité hry
„Zvonění“ – tři zvuková upozornění pro diváky, že představení začíná
„Děkovačka“ – poslední část představení, kdy hra skončila, diváci tleskají a herci (případně další účinkující) se kladí a děkují
„Akce“ – podobně, jako u Narážky jde o určitou hereckou akci, na kterou reaguje někdo další, většinou zvukaři a osvětlovači (opravdu nejde o „AKCE!“, které křičí režisér u filmu)
„Narážka“ – také „Šlákvort“ je místo v textu, na které reaguje jiný herec nebo technik
„Proměna“ – jiný výraz pro Přiznanou přestavbu, tedy změnu scény, kterou diváci vidí, může být i součástí herecké akce
Divadelní prostory
Jeviště – vyvýšený prostor používaný herci při představení
Hlediště – část divadelního sálu před Jevištěm určená pro diváky ke sledování představení (řady židlí, balkóny, lože, přístavky, …)
„Kulisárna“ – sklad používaných i nepoužívaných kulis
„Rekvizitárna“ – sklad rekvizit, za jejichž stav zodpovídá Rekvizitář
„Fundus“ – sklad nebo sbírka předmětů, kostýmů, rekvizit, nábytku apod., které se nevyužívají v žádné aktuální hře
„Zákulisí“ – prostory mimo jeviště a pohled diváků
Zvuk
„Mixák“ – mixážní pult slouží k úpravě a směšování zvuku před puštěním přes zesilovač do reproduktorů v sále
„Šavle“ – je takový potenciometr sloužící k nastavení intenzity vstupů a výstupů, prostě při posuvu to hra nebo svítí víc nebo míň
„Párák“ – neboli párový kabel vedoucí zvukový signál z jeviště k mixážnímu pultu
„Sběrák“ – Sběrový mikrofon snímá zkuv z představení a je hlavní zdroj zvuku pro odposlech divadelního sálu do šatny, maskérny nebo zvukařskou a osvětlovací kabinu
„Port“ – přenosná bezdrátová mikrofonová sada
Provoz divadla
Režisér – zajišťuje, aby připravované představení bylo stylově jednotné, zachovalo návaznost i myšlenku a dramatická struktura byla sjednocená
Scénárista – autor scénáře
Dramaturg – zabývá se přípravou umělecké činnosti, výběrem a sestavováním repertoáru
Scénograf – výtvarník zabývající se výtvarným zpracováním představení a estetickým působením na diváka
Inspicient – koordinátor představení, který představení řídí a udílí pokyny účinkujícím
„Suflér“ – výraz pro Nápovědu, tj. osoba, která napovídá text hercům
Rekvizitář – osoba zodpovědná za sklad a přípravu rekvizit na představení
„Ferman“ – rozpis představení a zkoušek (většinou na měsíc)
